DM nedir ? Nasıl DM olunur ?
Dungeon Master (Oyun Yöneticisi) adından da anlaşılabileceği gibi senaryoyu oluşturan ve oyun üzerinde mutlak hakimiyeti olan kişidir. Oyuna direk olarak etkisi yoktur. Karakterlerin kişisel eylemleri dışında kalan her şeyi kontrol etmesi ve karar vermesi ile dolaylı yoldan oyuna dahil olur. DM oyuncuların yenmeye çalıştığı yada emirlerine uyduğu bir kişi olarak görülmemelidir. Oyun süresi boyunca adeta bir dış ses olarak varlığını hissetirir. DM'in kurduğu gerçeklik oyuncular tarafından istinasız kabul görmelidir. Karakterler sorguladıkları düşüncelerin yada eylemlerin, karşı çıktıkları yada kabul ettikleri söz ve olayların DM'in değil DM kontrolünde olan bir NPC'nin elinden çıktığı düşünerek oynamalıdır.
NPC (non-Player Character), oyuncular tarafından değil DM tarafından canlandırılan karakterlere verilen isimdir. NPC'ler DM'in karakterleri değildirler. Sadece DM tarafından seslendirilip hareket ettirilirler.
Senaryoyu oluşturmakla kalmayıp oyuna dahil olabilecek ırkları ve sınıfları belirleyen kişi DM'dir. Oyun içerisinde ki hasar zarlarından zırhların verdiği indirgeme değerlerine kadar her türlü olguya DM karar verir. İsteği doğrultusunda başarı olarak sonuçlanmış bir hareket başarısız, başarısız olarak sonuçlanmış bir eylem başarılı olarak kabul edilebilir. Dm atılan zarlarda oyunculara yardım etmek yada biraz köstek olmak için değişiklik yoluna gidebilir.
DM oyuncuların düşmanı yada dostu değildir. Oyundan alınan zevki arttırmak için küçük kural ihlalleri yapabilir ancak oyuncuların lehine yada alehine karar vermekten kaçınmalıdır. Oyuncuları fazlasıyla zorlamak yada gerektiğinden kolay bir oyun şekillendirmek hoş olmayacaktır. Oyuncular başarıya ulaşmak için uğraşmalı ve bu uğraşın sonucunda tatmin edici bir ödül almalıdır.
Oyun içerisine dahil edilecek pembe yalanlar, bilmeceler ve sorular, yer yer karşılaşıcakları labirent yada zindanlar, sebebsiz yere yardım gördükleri kişiler yada olmadık zamanlarda onları rahatsız eden yaratıklar ve azılı düşmanlar oyuna ayrı bir haz katıcaktır. Bu zorlukları yada yardımları tadında bırakmak gerekir. Fazlası oyundan sıkılmalarına yada oyunun çekilmez bir hale gelmesine yol açabilir.
Kısacası Dungeon Master, Yedinci Kıta'nın efendisidir.
Yapılması ve Yapılmaması Gerekenler
Tarafsız olmak, iyi bir oyun yöneticisi olmanın ana kuralıdır. Oyunun gidişatına göre oyuncuların lehine yada alehine kararlar vermek yada atılan zarlarda küçük değişiklikler yapmak bazen yararlı olabilir ancak bunu tadında bırakmayı bilmek gerekir. Oyuncuları fazla zorlamak yada başarılarını kolaylıkla elde etmelerini sağlamak oyundan sıkılmalarına yol açabilir.
İyi bir oyun yöneticisi asla taviz vermemelidir. Sözlerinizin sorgulanması yada karakterlerin kendi düşüncelerini öne sürmesi oyuncuları oyuna bağlayan unsurlardandır. Ancak bu iş oyun yöneticisine karşı gelmeye kadar ilerler ise DM olarak ipleri elinize almanızın zamanı gelmiş demektir. Çok katı yada her denilene olur diyen bir DM olmayın. Unutmayın bu sizin senaryonuz. Sizin hayal gücünüz.
Hata yaparsanız bunu kabul edin. ' Ben oyun yöneticisiyim, benim senaryom benim kurallarım. ' gibi bir yaklaşım oyuncuları senaryonuzdan soğutabilir. Her insan gibi herhangi bir sebebten dolayı sizde hata yapabilirsiniz.
Senaryonuzda cevaplanamıcak soru yada eksik kalmış bir yer olmasın. Oyuncular bilmeleri gerektiği kadarını bilirler ama her zaman daha fazlasını ister ve merak ederler. Oyunculara senaryonuzu anlatmak için acele etmeyin. Bazı olayların zamanla ortaya çıkması daha gerçekçi ve çekici olucaktır. Hem onlar hem de siz bu gizemin tadını çıkartmaya bakın.
Oyuncuların karşısına çıkaracağınız zorluklar yer yer sık ama kolay aşılabilir, yer yer ise az sayıda ama fazlasıyla mücadele gerektiren şekilde olsun. Oyun içerisinde ki monotonluk ve tekdüze görevler sıkıcıdır. Ödüller de aynı zorluklar yada cezalar gibi değişken ve tahmin edilemez olmalıdır.
Oyun yöneticisi her zaman üretici olmalıdır. Oyun öncesinde tasarladığınız olayları oyunun gidişatına göre değiştirmekten yada ertelemekten kaçınmayın. Ayrıntılara önem verin ve çok yönlü düşünün. Çünkü oyuncular sağı solu belli olmayan ve her zaman sizi şaşırtmak için uygun bir an kollayan kişilerdir.
Karakterlerin özgeçmişlerinden yararlanın, oyun içerisinde yaptıkları eylemleri göz önünde bulundurun, kendi aralarında yaptıkları hiçbir konuşmayı kaçırmayın.. Bu ve benzeri şeyler size dinamik ve sürükleyici bir oyun tasarlamanızda yardımcı olacaktır.
Kısacası DM olmak zamanla öğrenilecek ve kişiden kişiye değişkenlik göstericek bir hobidir. Kalıplaşmış birkaç kural ve beklenti dışında nasıl bir DM olucağınız tamamen size kalmış.
Son olarak DM olmak için acele etmeyin. İlk denemelerinizde bekleneni karşılayamayabilirsiniz yada oyunun düşündüğünüz kadar eğlenceli olmadığına kanaat getirebilirsiniz. Ama yılmayın ve ısrarla devam edin. Zamanla farkediceksiniz ki DM olmak oldukça zor ama bir o kadar da eğlenceli bir zanaattır.
Karakter Kağıdı Hazırlama One Shot Senaryo Nedir?